• Facebook
  • Instagram

Awak nak makeup macam mana?

Simple makeup?
"No makeup" makeup?
"Natural" makeup?
Heavy makeup?

Sebagai makeup artist, saya selalu tanya client atau bakal client hasil makeup yang mereka ingin kan.

Dan saya memang akan sarankan mereka tunjuk contoh gambar makeup yang mereka suka.Kerana apa? Sebab lain orang ada lain kefahaman atau guna terma yang berbeza2 tentang sesuatu hasil makeup.

Even antara makeup artist pon maybe akan guna terms yang berbeza so maybe pada yang memang tidak tahu pasal makeup ni akan jadi confused.

So, sini saya bagi guideline/reference apa yang SAYA faham dan saya gunakan utk masa skrg & akan datang:

"NO MAKEUP" MAKEUP




-sebelum (kiri) dan selepas (kanan)
-ini sepatutnya NATURAL MAKEUP yang sebenar


SIMPLE MAKEUP








-foundation dan bedak nipis
-tiada shading & highlight
-tiada pembetulan/correction bagi masalah kulit (jika ada hanya minimal sahaja)


STANDARD BRIDAL MAKEUP




- lebih foundation & bedak untuk cover kulit bermasalah
- tambahan correction untuk bahagian kulit bermasalah jika diperlukan
- shading & highlight untuk naikkan atau bentuk muka
- ada extra produk digunakan untuk makeup tahan sepanjang hari


Dan lihat pula contoh gambar di bawah ini:




-nampak hasil makeup mcm simple je kan?
-tapi tengok pula contoh masalah kulit yang dihadapi.
-makeup ini mungkin nampak "simple" tapi sebenarnya sukar dibuat sebab nak cover masalah kulit yang dihadapi.
-foundation dan bedak digunakan juga agak tebal supaya masalah kulit boleh ditutup dengan baik


Jadinya, simple atau tak bukan bergantung pada apa yang awak lihat tetapi pada susah atau senang untuk menghasilkan sesuatu makeup itu.

Harap entry saya ini dapat beri gambaran yang jelas pada uoll semua,ok?

Jika masih tidak faham atau ada soalan, jangan segan silu untuk hubungi saya:

SMS/WHATSAPP : 0132261818
EMAIL : zatil.bukhari@gmail.com

Dan jom follow account instagram saya

makeupby_zatilbukhari

0 comments:

Post a Comment

Contact

Get in touch with me


Address

Shah Alam and Klang, Selangor, Malaysia

Phone number

+6 013 226 1818

Email

zatil.bukhari@gmail.com